Quantcast
Channel: Weeswaakzaam » Evangelie
Viewing all articles
Browse latest Browse all 11

De grote scheiding is aanstaande

$
0
0

777929_stormy_skyDe komst van Jezus naar deze wereld, en de verspreiding van het Evangelie over de hele aarde, brengt een grote scheiding teweeg. Zijn komst is niet vrijblijvend. Hij is gekomen als het Licht der wereld (Joh. 8:12). Sinds dit Licht is gaan schijnen in deze wereld zijn er voor alle mensen nog maar twee opties: niet komen tot het licht of wel komen tot het licht. Een tussenweg is er niet. En niemand maakt geen keuze.

Over de eerste optie staat het volgende in de Bijbel geschreven: ‘De mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht’ (Joh. 3:19). Het mensenhart is vreselijk ziek geworden. Het is niet alleen een probleem van verkeerde daden of gewoonten, maar vooral ook van kwade gedachten en verlangens. Het heeft te maken met waar de mens van houdt. Van nature heeft een mens de duisternis lief. De tragedie van de mens is dat wat de ziel beschadigt, de ziel juist liefheeft. ‘Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk is het, wie zal het kennen?’ (Jer. 17:9).

Het licht van Jezus komt in zekere zin tot ieder mens. Jezus is ‘het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht’ (Joh. 1:9). Velen haten dit licht en weigeren tot dit licht te komen. Zij hebben hun zonden en hun leven zonder God te veel lief. Zij hebben zichzelf te veel lief en willen niet dat hun werken ontmaskerd worden.

Knielen bij het kruis

Over de tweede optie staat in de Bijbel het volgende: ‘Wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat zij in God gedaan zijn’ (Joh. 3:21). Tot het licht komen betekent dus: de waarheid gaan doen. Dat wil zeggen dat je alle leugen en alle leugenachtige gedrag, alles wat het daglicht niet kan verdragen, aflegt. Werken der duisternis maken plaats voor werken die in God gedaan zijn. Tot het licht komen betekent dat je open en eerlijk wordt over wat je hebt misdaan, dat je je zonden gaat belijden en neerknielt aan de voet van het kruis om vergeving en bevrijding te ontvangen. Jezus zei: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’ (Joh. 8:12). Het hebben van het licht van het leven heeft te maken met het navolgen van Jezus.

Allemaal oké?

Een newage-achtige vorm van christendom ligt dichterbij dan wij vaak denken. Daarin is het niet: ‘Wees stil en weet dat Hij God is’, maar: ‘Wees stil en weet dat jij god bent.’ In preken wordt tegenwoordig vaak sterk benadrukt dat wij allemaal er mogen zijn en allemaal oké zijn. Ook in de kerk wordt gezegd dat wanneer wij allemaal onszelf en anderen accepteren, dat er dan vrede op aarde komt. Die lieve boodschap staat echter dichter bij de newage spiritualiteit dan bij de bijbelse boodschap.

Jezus is gekomen als Licht van de wereld, opdat mensen in de gelegenheid worden gesteld om zich te bekeren van hun zonden. Hij heeft Zelf ook gezegd: ‘Denk niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard’ (Mat. 10:34). Een zwaard brengt scheiding. Hoe werkt dat dan, in dit geval? In de verzen daarna lezen wij over tweedracht die ontstaat in gezinnen en families, omdat sommigen zullen beslissen om Jezus na te volgen en anderen niet. Er zijn maar twee opties: je kruis opnemen en Jezus volgen en je leven verliezen om Jezus’ wil, of Jezus niet navolgen en je eigen leven vasthouden (v. 38-39). Komen tot het licht of blijven zitten in de duisternis.

Dit is een ernstige zaak, zeker wanneer wij ook de toekomst erbij betrekken. Want de Bijbel leert ook dat Jezus straks opnieuw zal komen. Zijn eerste komst was in nederigheid, Zijn wederkomst zal zijn in grote heerlijkheid. Opnieuw zal Hij komen als het Licht der wereld. Daardoor zal alles openbaar worden: ‘Want er is niets verborgen wat niet openbaar zal worden; en er is niets geheim wat niet bekend zal worden en in de openbaarheid zal komen’ (Luk. 8:17).

Alles ontmaskerd

Nu nog blijven mensen zitten in de duisternis, omdat zij niet willen dat hun werken worden ontmaskerd. Nu nog blijven veel dingen voor het oog verborgen. De meest gruwelijke en walgelijke dingen gebeuren vaak in het geheim. Maar straks zal alles aan het licht komen. Alle egoïsme, hebzucht, hoogmoed, eerzucht, overspel, immoraliteit, diefstal, fraude, afpersing, mishandeling, misbruik, geweld, haat, moord, boze woorden enz., alles zal ontmaskerd worden. Alles wat tot die dag voor aardse rechters verborgen is gebleven, zal straks door de Hemelse Rechter worden berecht. Degenen die in dit leven niet vrijwillig tot het licht komen, zullen straks gedwongen tot het licht moeten komen. ‘Wie heeft, die zal gegeven worden’ (v. 18). Wie in dit leven tot het licht des levens is gekomen, zal ook straks het leven ontvangen. Maar ‘wie niet heeft, ook wat hij denkt te hebben, zal van hem afgenomen worden’. Wie in dit leven niet tot het licht komt, zal straks worden veroordeeld en alles verliezen, omdat hij zich niet heeft bekeerd van zijn slechte werken. De grote scheiding is aanstaande.

Like weeswaakzaam op Facebook
Bron: http://www.habakuk.nu
de opiniesite van stichting Tot Heil des Volks
Vrede zij u,
Henk

http://www.weeswaakzaam.com


Viewing all articles
Browse latest Browse all 11

Latest Images





Latest Images